Ke třem gotickým kostelům

V lipnickém podhradí stojí tři kostely: sv. Martina v Dolním Městě, sv. Jiří v Řečici a sv. Markéty v Loukově. Všechny jsou dochovanými svědky gotického umění, architekturou počínaje a nástěnnými malbami konče.

Ze Světlé n. S. se vydáte směrem na Humpolec, projedete obcemi Závidkovice a Radostovice, odbočíte vpravo a přijedete do Dolního Města. Po levé straně budete mít dřevěnou hranolovitou zvonici se zděným přízemím a první ze tří gotických kostelů, zasvěcený sv. Martinovi. V Dolním Městě odbočíte doleva a na další křižovatce se dáte doprava znovu směrem na Humpolec. Na křižovatce u rybníku Kamenná trouba odbočíte doprava na Řečici a na malém návršíčku již uvidíte kostelík sv. Jiří, který se v písemných pramenech poprvé objevuje v listině z roku 1352. Z Řečice se vydáte po silnici přes obce Bystrá, Záběhlice a Proseč do Kaliště, kde se nachází rodný dům světoznámého dirigenta a muzikanta Gustava Mahlera.
Odtud pojedete směrem na Ledeč n. S., ale zhruba po třech kilometrech, za osadou V Horách, odbočíte vpravo, přijedete do Rejčkova. Čeká vás krásné svezení s kopce přes Dobrou Vodu Lipnickou a zatáčkami s nádherným výhledem do krajiny, jíž dominuje zřícenina hradu Lipnice, sjedete ke gotickému kostelu sv. Markéty, který stojí dnes zcela osaměle na místě zaniklé vsi Loukova.
Od kostela pokračujete asi půl kilometru po silnici, z níž odbočíte doleva na vyasfaltovanou polní cestu, která vás přivede na okraj Meziklasí. Dáte se doprava a hned vzápětí doleva, do prudkého kopce. Za osadou Smrčensko uvidíte Panuškův dub, námět několika obrazů akademického malíře Jaroslava Panušky, který v blízkém „srubu“, jak svému domu říkal, žil od roku 1923. Zemřel v roce 1958 a je pohřben ve Světlé nad Sázavou.
Minete samotu Radkovec a z prudkého kopce sjedete do Františkodolu. Odtud můžete pokračovat buď dál přes Lipničku (možnost občerstvení v hospůdce U Novotných) a do Světlé n. S., nebo doleva do Mariadolu, kde se můžete občerstvit v penzionu (za hezkého počasí lze posedět venku). Po lanové lávce se pak dostanete na druhý břeh řeky Sázavy a budete pokračovat proti jejímu toku do Dolní Březinky a dál do Světlé n. S.

Podrobnosti a další tipy naleznete v brožurce Tucet výletů s kolem kolem Světlé nad Sázavou, kterou si můžete zakoupit v turistickém informačním centru.